Michał Bieżyński, Łódzkie Centrum Wydarzeń, dyrektor artystyczny projektu UNIQA Art Łódź:
“Rzeźba Szymona Ryczka jest znakomitym przykładem realizacji site-specific, czyli takiej, w której obiekt artystyczny jest ściśle związany z miejscem, w którym powstaje. W tym przypadku zarówno pod kątem formy, jak i treści rzeźba została świetnie dopasowana do historii i tożsamości miejsca, w którym znajduje się dzisiejszy park”.
Szymon Ryczek – artysta grafik, urodzony w roku 1991 w Łodzi. W latach 2011-2016 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na Wydziale Grafiki i Malarstwa. Dyplom w Pracowni Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej uzyskał pod kierunkiem profesora Dariusza Kacy. Uprawia grafikę warsztatową, w tym rzadko już dziś kultywowaną przez młodych twórców technikę gipsorytu.
Szymon Ryczek, autor rzeźby:
“Miejsce instalacji rzeźby, jak i jej tytuł uwalnia dwa łączące się ze sobą, istotne konteksty. Pierwszy z nich to kontekst społeczny, który nawiązuje do historii XIX w. Teren dzisiejszego parku był wówczas zalany w większości wodą. Na schyłku wieku ziemie te zostały osuszone, powstały ulice i domostwa zamieszkane głównie przez niezamożne rodziny żydowskie. Rozkwitające życie i handel na tych ziemiach został przerwany wraz z nadejściem II wojny światowej, kiedy to część budynków wyburzono, a ich mieszkańców zesłano do getta. Tu pojawia się kontekst drugi – paschalny. Zarówno śmierć mieszkańców Łodzi, jak i tytułowego Jana Chrzciciela nie była śmiercią nadaremną. Sam Jan Chrzciciel głosił o ofierze, która wydaje owoc w postaci nowego życia. Działalność, która doprowadziła go do męczeńskiej śmierci była symbolem duchowego sprzeciwu wobec króla Heroda. Podobny los spotkał łodzian, którzy zginęli z rąk niemieckich oprawców. Istotnym elementem optycznym jest umieszczenie rzeźby w pobliżu wody. Staw staje się symbolicznym nośnikiem związanym z wodą życia, którą Jan chrzcił”.